Tuesday 11 November 2014

Hvad kan man bruge eddike til?

Eddike er meget alsidig og jeg elsker at bruge den både til madlavning men absolut også til rengøring. Nogle af tricksene ´tror jeg de fleste kender men jeg håber jeg kan bidrage med lidt ekstra :) jeg bruger altid 5-7% eddikesyre til rengøring, med mindre der står andet.
 
Køkken
  • Afkalkning af elkedel, kaffemaskine og vandhaner
  • Rengøring af mikroovn, tag et glas eller en kop og fyld den 1/4 op med vand og 1/4 mere med eddike, kør det på det højeste program i mikroovnen i 30 sek. Så er den lige til at tørre af bag efter.
  • Rensning af træ skærebræt, væd en klud i eddike og tør skærebrættet over hver gang du har brugt det, for at dræbe bakterier.
  • Rengøring af afløb- 2dl natron ned i afløbet i 5 min, der efter 3 dl eddike, lad det skumme færdigt, 1l kogende vand, 5 min, derefter skyld efter med koldt vand.
  • Rengøring af crom eller rustfritstål.
  • Fjern lugte fra rum, køleskab, madkasser etc.- stil en skål med eddike frem og lad den stå i rummet et par timer. hvis du ikke kan lide lugten af eddiken, så bare rolig, den forsvinder hurtigt.
  • Rengøring af køleskab.- lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike, tør indersiden af dit køleskab af. 

Stue
  • Rensning af computermus og tastatur.- lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike
  • Rengøring af persienner.- lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike, måske lidt stærkere hvis dit støv er lidt mere indgroet. 

Bil
  • Rengør ruder og vinduesviskere.- lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike, rengør ruder og viskere, husk at tøre.
  • Rengøring af måtter- lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike påføres med svamp, lad virke i 5 min, "blot" det op. God til at fjerne salt efter vinteren.
  • Fjern klistermærker

Badeværelse
  • Spray ren eddike på meldug, skrub med tandbørste eller opvaskebørste, skyld godt efter med vand.
  • Få dine klinkevægge til at skinne, spray med en blanding af 1 del vand og 1 del eddike, tør med en mikrofiberklud.
  • Glasdøre, glasmursten, spejle og vinduer, spray med en blanding af 1 del vand og 1 del eddike, puds med en tør mikrofiberklud
  • Afkalk bruser hoved, fyld vasken eller enskål med 1 del eddike og 1 del vand, skil bruserhovedet så meget ad som du kan og læg den i blød i 30 min.
  • Rengøring af tandbørste "kop", "glas", "krus" hvad man end har...tør af med 50/50 blandingen.
  • Rensning af svampe, barberblade, fod fil og pimpsten etc. lav en blanding af 1 del vand og 1 del eddike læg i blød i min 5 min for at fjerne bakterier
  • Rengøring af badeforhæng, spray med blandingen af 1 del vand og 1 del eddike husk at skyl.

Tøj vask
  • Bevar farven i nye cowboybukser, tilføj eddike til skyllevandet i vaskmaskinen 
  • Brug det i stedet for skyllemiddel, det fjerner lugt og fjerner statisk elektricitet
  • Når tøj er halvtørt, spray med 33% eddike, så fjerner det rynkerne.( for det meste... virker bedst på "tynde" skjorter og lign.
  • 2 dele eddike, 3 dele natron smøres i kraven eller under armene på skjorter med pletter efter sved, lad sidde i ½time, vask som normalt

Diverse
  • Hold blomster friske, 2 spsk æblecidereddike , 2 spsk sukker, skift vandet hver 2. dag


Xx Maine

No comments:

Post a Comment